Retailers moeten massaal aan een DAM

Onlangs heeft onderzoeksbureau Ovum in opdracht van WoodWing een onderzoek gedaan naar het gebruik van Digital Asset Management systemen bij 250 retailers in Amerika en in het Verenigd Koninkrijk.

Ondanks dat 64% van de ondervraagde ondernemers zegt een DAM te hebben, is 38% een verbijsterende 5 – 10 uur per week(!) kwijt aan het zoeken naar assets en nog eens 17% is meer dan 10 uur per week kwijt aan het zoeken naar de juiste content.

Geconcludeerd kan worden dat de gebruikte Digital Asset Management systemen, niet over de meerwaarde beschikken, die je er van zou mogen verwachten. Dit is op zich niet heel vreemd, als je in ogenschouw neemt, dat bijna 40% gelooft dat een DAM een bestandssysteem, een centrale opslag voor digitale assets of een fotoarchief is.

Of de getallen ook representatief zijn voor Nederland kan ik niet beoordelen, maar zeker is wel dat de hoeveelheid assets die retailers te verwerken krijgen drastisch toenemen. Niet alleen de aantallen assets nemen toe, maar ook de verschillende versies voor de verschillende kanalen moeten beheerd worden. De enige manier om dit succesvol te doen is een professionele DAM

Klik hier voor een gratis kopie van het onderzoek van Ovum in opdracht van WoodWing. Je moet wel je naam en mailadres achter laten.