Sociale media, afbeeldingen en DAM

Er is om foto’s op social media veel te doen. De grote social media bedrijven hebben in hun voorwaarden staan dat ze (even vereenvoudigd gezegd) jouw foto’s naar eigen goeddunken kunnen gebruiken en gebruiksrechten op die foto’s aan andere kunnen geven zonder jouw toestemming te vragen of er een vergoeding voor te betalen. Nu gaat er een verhaal op Facebook de ronde dat je met een bepaalde tekst op je tijdlijn, Facebook juridisch kunt dwarsbomen jouw foto’s te gebruiken. Lees hiervoor het (vernieuwde) blog van Charlotte Meindersma op Charlotte’s law over deze hoax.

Hoe voorkom je dat je gratis licenties afgeeft aan social media bedrijven?

Onlangs zat ik bij een klant, die dit probleem ook aankaartte. Hij had foto’s die alleen door zijn bedrijf gebruikt mochten worden en Facebook gaf aan deze foto’s bij plaatsing ook te kunnen gaan gebruiken zonder overleg of vergoeding. Dit zou een conflict met de fotograaf kunnen opleveren, mocht Facebook die foto daadwerkelijk gaan gebruiken in, bijvoorbeeld, een commercial.

Het risico dat werk “geleend” wordt is in deze tijd van internet niet te voorkomen, zeker als je het internet bruikbaar wilt houden. De beste oplossing om te voorkomen dat je foto’s zonder jouw medeweten worden gebruikt is: geen foto’s op sociale media plaatsen. Of eigenlijk helemaal geen foto’s op internet. Of nog beter: geen internet hebben. Het zekere voor het onzekere!

Link

Een iets andere, iets minder drastische optie is het plaatsen van een link naar de foto. Hiermee voorkom je niet dat jouw foto niet “geleend” kan worden door social media bedrijven, maar je houdt zo wel meer grip op je foto’s.

Het bericht-met-foto wat je dan plaatst op social media bevat niet de fysieke foto, maar slechts de link naar de foto en die staat op een server (DAM!) die onder jouw beheer valt. Ook wanneer het bericht gedeeld wordt op social media, wordt de link gedeeld en niet de foto zelf. De foto staat dus niet standaard op de server bij het social media bedrijf, waardoor de kans op ongewenst hergebruik door dit social media bedrijf en zijn zorgvuldig geselecteerde partners iets kleiner is.

Op deze manier heb je meer controle over je foto’s, want als je de foto verwijdert van je server, wordt hij ook niet meer getoond in je eigen berichten, maar ook niet meer in de gedeelde berichten. Dit is overigens niet 100% waterdicht, want er bestaat ook nog zoiets als caching en er is altijd een mogelijkheid dat mensen de foto hebben opgeslagen.

De voordelen

Het plaatsen van foto’s (of andere content) d.m.v. een link heeft de volgende voordelen:

  • De foto wordt niet geüpload naar een server van een social media bedrijf, waarmee je ze het niet makkelijker maakt de afgedwongen gratis licentie van je foto ook uit te voeren.
  • Zodra je de foto van je eigen server verwijdert, zullen het originele bericht en de gedeelde berichten van het bericht de foto direct niet meer tonen.
  • De foto wordt niet misvormd door extreme compressie die bij uploaden wordt toegepast.
  • De metadata in de foto blijft gehandhaafd (copyright!)
  • Het is zelfs mogelijk om de foto in een bericht (en in alle kopieën) te vervangen door een betere/andere foto.

Hoe groot is het probleem eigenlijk?

Voor een groot deel van de foto’s is dit probleem eigenlijk niet bestaand. Niet alle foto’s zijn geschikt voor de doeleinden die social media bedrijven nastreven. Het lijkt er bovendien op, dat social media bedrijven de foto’s vooral in advertenties aan jouzelf toont of aan mensen in je vriendenkring. Deze mensen zijn meestal al bekend met de foto.
En ander, niet onbelangrijk probleem voor social media bedrijven is, dat zij zelf een dusdanige hoge compressie over de foto’s heen gooit, dat de foto’s voor niks ander te gebruiken zijn dan op internet en dan ook nog in verkleinde vorm (om de artefacten te baas te blijven).

Met de volgende tips maak je het derden (en dus ook social media bedrijven) nog een beetje lastiger om je foto’s te hergebruiken:

  • Plaats alleen afbeeldingen online met een klein afmeting; 640X480 of 800×600 pixels is meestal al meer dan genoeg om een goed beeld te krijgen.
  • Zorg dat er een (semi-transparant) watermerk op de foto staat, waarop duidelijk je naam en/of logo staat. Bij voorkeur op een lastige plek, zodat deze er niet eenvoudig af te knippen is.
  • Laat in elk geval je (bedrijfs-)naam en telefoonnummer / internetadres in de metadata staan, zodat gebruikers van het beeld eenvoudig kunnen achterhalen wie de maker is.
  • Schoon regelmatig je online afbeeldingen archief op. Foto’s die geen actualiteitswaarde meer hebben kun je verwijderen. Het bericht blijft dan wel bestaan.
  • Gebruik voor plaatsing op social media altijd JPG. De reden hiervoor is: JPG bestanden hebben een lossy compressie, waardoor er informatie wordt weggegooid bij elke compressie (lees: bewaren). Kies een compressiefactor die precies op de grens zit, waarbij de foto nog net goed toont. Elke extra compressie (door bijvoorbeeld de servers van social media bedrijven) zal de kwaliteit flink verminderen en het beeld minder bruikbaar maken.

Toch een addertje?

Natuurlijk gaat alleen de zon voor niets op. Ik heb vernomen in de wandelgangen, dat foto’s die geplaatst worden d.m.v. een link lager gewaardeerd worden, dan foto’s die geüpload worden. Dit is met name van belang voor het delen van je berichten onder de (nog) niet volgers. Ik heb nog niet kunnen achterhalen of dit ook echt zo is en hoeveel dit scheelt, maar het is wellicht iets om aan te denken als ranking van groot belang is voor je berichten.

Hoe kan een DAM helpen?

Ik adviseer mijn klanten als zij regelmatig foto’s plaatsen op sociale media om dit via een DAM te beheren.
Dit moet dan wel een DAM zijn, welke ondersteuning heeft voor social media en dit ook op een goede manier kan beheren.

Met een dergelijke DAM heb je direct overzicht op alle foto’s die online staan en als het goed is, ook op wel social media platform. Het beheer is met een DAM zeer eenvoudig, vanwege de filters en zoekmogelijkheden. Je kunt dus bijvoorbeeld de foto’s en video’s van de campagne van vorig jaar in een actie offline halen. De berichten zelf op social media blijven uiteraard wel bestaan.

Ranking the photo!

Weet jij hoe het zit met het verschil in ranking tussen gelinkte afbeeldingen en geüploade afbeeldingen op social media? Laat het mij dan weten!